Veganist: 10 voordelen om veganist te worden

veganist

Steeds meer mensen kiezen ervoor om geen vlees, vis, zuivel en vlees te eten. Zij worden dan ook veganist (vegan) genoemd. Veganisten maken een bewuste keuze voor het welzijn van mens, dier en de planeet. Naast eten wordt er ook gekeken naar andere gebruiksartikelen zoals kleding. Bont, leer, wol, suède en zijde wordt dan ook niet gedragen.  Veganist worden is eigenlijk helemaal niet zo slecht en heeft best veel voordelen.

Mocht ik je nog niet overtuigd hebben dan heb ik hier 10 voordelen voor je om veganist te worden.


Hier volgt een lijstje met alle voordelen om vegan te worden:

  1. Voordeel 1: variatie.  Je zou het niet zeggen, maar het is toch echt waar. Veganisten hebben meer variatie in het eten. Dit komt omdat beginnende veganisten op zoek gaan naar nieuwe producten die wereldwijd te vinden te zijn. In de supermarkt vind je vaak een beperkt aantal soorten voedsel. Je hebt oneindig veel mogelijkheden. Gelukkig hebben we tegenwoordig veel meer keuzes in bijvoorbeeld een toko, natuurwinkel en reformzaken.
  2. Voordeel 2:  hart-en vaatziekten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die veganistisch zijn een verlaagde kans hebben op hart- en vaatziekten en drie jaar langer leven. Dit komt omdat de antibiotica wat in vlees zit binnen krijgt.  Daarom leven veganisten relatief langer.
  3. Voordeel 3: overgewicht. Door het eten van plantaardige voeding is de kans op overgewicht erg klein. Nog sterker: je gaat er een kilo’s vanaf vallen.
  4. Voordeel 4: minder dierenleed. Door veganistisch te worden krijgen minder dieren een afschuwelijk leven. Tevens krijg je daardoor meer respect voor de dieren en de natuur.
  5. Voordeel 5: mineralen. Je krijgt meer mineralen en vitaminen binnen. Dit komt omdat magnesium, kalium, foliumzuur, vitamine C, vitamine E en in veel noten en bladgroenten zitten.
  6. Voordeel 6:  rust. Mensen die vlees eten zijn vaak gestresst, boos en hebben stemmingswisselingen. Je kunt dus vast stellen dat mensen die dat niet eten niet hebben.
  7. Voordeel 7: vezels. In bladgroenten zitten veel vezels. Veganisten eten over het algemeen meer groenten en krijgen dus meer vezels binnen. Dit is heel goed voor de stoelgang.
  8. Voordeel 8: protein. De meeste mensen krijgen teveel eiwitten binnen vanuit het vlees, voornamelijk rood vlees. Je kunt beter eiwitten binnen krijgen vanuit bonen, linzen, erwten en noten.
  9. Voordeel 9: gezonde huid. Vitamine A en E uit groenten en noten spelen een grote rol in een gezonde huid. Wanneer je overstapt naar een veganistisch dieet zal je merken dat er opmerkelijke vermindering is van de vlekken op je huid.
  10. Voordeel 10: haar. Veel veganisten hebben gemerkt dat hun haar sterker wordt, meer body heeft en er gezonder uit ziet.
  11. Bonus voordeel 11:  Verminderde verzadigde vetten. Door het eten van zuivel en vlees (voornamelijk Rund-, lams- en varkensvlees) krijg je een hoge hoeveelheid verzadigde vetten binnen. Verzadigde vetten zijn vetten die je niet binnen wilt krijgen.

Er zijn nog heel veel meer voordelen te benoemen als het om Vegan gaat! Wellicht kan jij dit onderaan de reacties aanvullen?

Wat heeft je lichaam nodig? Bekijk De nieuwe schijf van vijf anno 2016

Tot slot

Als je toch besluit vegan te worden dan raad ik je zeker aan om je hier eerst goed in te verdiepen. Dit kan je doen door video’s op youtube te bekijken van mensen die al vegan zijn, zoals Freelee, Kristina, Nutrition Facts , Gary , Happy Healthy, Deliciously Ella, Annie Jaffery  en Essena Oneill of documentaires gaat bekijken.

Deze kan je overal op het internet vinden.  Er zijn ook een aantal goede boeken te vinden die je verder helpen zoals: 21 dagen Vegan, Skinny Bitch, The China Study, The Starch Solution, 80/10/10 . Door het bestuderen om Vegan te worden weet je precies waar je aan toe bent.

Ben jij al veganist of ben je het van plan om het te worden?

Heb jij al ervaringen met veganisme? Laat het ons weten!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *