mijn top 5 favoriete gezonde voedingsmiddelen

Dit artikel gaat over mijn top 5 favoriete gezonde voedingsmiddelen. Deze gezonde voedingsmiddelen gebruik ik vrijwel dagelijks en je zult achter komen waarom als je verder leest…

In de afgelopen jaren heb ik veel producten geprobeerd en toch heb ik gemerkt dat deze gezonde voedingsmiddelen toch elke keer weer terug komen. Natuurlijk heb ik meer voedingsmiddelen die tot mijn top favorieten behoren. Uiteindelijk zijn deze toch mijn toppers geworden!

Daarom wil ik deze als eerste met jullie delen. Mochten jullie deze artikelen leuk vinden dan hoor ik het graag, want dan ga ik vaker zulke artikelen schrijven. Laat het even weten in de reacties aub 🙂

De top 5 gezonde voedingsmiddelen:

 

  1. KOKOSOLIE

    Op nummer 1 staat Kokosolie. Ik gebruik kokosolie voor bijna alles. Dus niet alleen voor bakken, wokken en frituren, maar ook Extra virgin kokosolievoor op mijn huid en op mijn haar, als onderdeel van mijn zelf gemaakte tandpasta, als
    deodorant, …

    Het eerste wat ik doe iedere ochtend is 500 ml lauw water drinken met kokosolie en citroensap om mijn lichaam dagelijks te reinigen en te beschermen tegen bacteriën en schimmels, en dus mijn weerstand op peil te houden.

    Daarnaast helpt kokosolie bij de absorptie van nutriënten, geeft me energie en zorgt ervoor dat ik minder eetlust heb.

    Mijn voorkeur gaat altijd voor biologische vierge kokosolie. Geurloze kokosolie zou ik alleen als make-up remover en eventueel als frituurolie gebruiken.

    Lees hier meer over kokosolie

 

  1. STEVIA

    Mijn tweede liefste gezonde voedingsmiddel is Stevia. Stevia is een plant dat 10 keer zoeter is dan geraffineerde suiker. Ik heb zelf mijn eigen stevia plantje bij een tuincentrum gekocht. Als je zo’n stevia plant koopt geeft het regelmatig water, anders droogt het uit. Je kunt een blaadje eraf halen en laten uitdrogen. De smaak van het stevia blaadje wordt namelijk zoeter als het uitdroogt.

    Ik gebruik de blaadjes vaak direct, deze zijn gewoon zoet genoeg. Je kunt stevia ook gewoon kopen bij de natuurwinkels. Kijk wel uit dat je de groene stevia koopt en niet de witte stevia want deze is meestal bewerkt met chemische stoffen door de fabrikanten om het een goedkopere zoetstof van te maken. Stevia kun je bij al je gerechten toevoegen, thee en koffie.

    Stevia bevat ook geen calorieën en is daarom ook erg populair onder de mensen die willen afvallen! 100% natuurlijke stevia heeft een glycemische index van 0 waardoor het volkomen veilig is voor diabetici.

 

  1. EIEREN

    Op mijn nummer 3 staan eieren. Ik ben echt dol op eieren, omdat ze me snel een verzadigd gevoel geven waardoor ik minder hoef te eten. In eieren zitten veel eiwitten wat essentieel is voor de spieren, het zijn namelijk de bouwstenen voor je lichaam. Na het eten van eieren zit je sneller vol en kan je er weer lekker tegen aan.

    Ik gebruik eieren dagelijks en probeer wel erin af te wisselen door de eieren te koken of te bakken! Het is niet zo verstandig om rauwe eieren te eten, omdat de kans bestaat dat het door salmonella besmet is. Salmonella is een bacterie die aanwezig kan zijn in rauwe eieren, vlees en groente. Deze kan uitdroging veroorzaken en het kan soms gevaarlijk zijn, eet dus nooit rauwe eieren.

    Voordat je eieren koopt let ik altijd op of ze biologisch zijn. Dit kan je herkennen door op de eieren te kijken. Alle eieren zijn namelijk bestempeld met een code. Biologische eieren hebben het cijfer 0 aan het begin van de code. Dit betekent dat ze biologische eieren zijn en dat ze een beter leven hebben gehad dan de vrije uitloop of scharreleieren.

 

 

  1. KELTISCH ZEEZOUT

    Op nummer 4 staat keltisch zeezout. Veel mensen denken dat zout erg slecht is. Zout is echter zeer belangrijk voor ons lichaam, maar in kleinere hoeveelheden. Het verschil tussen tafelzout en Keltisch zeezout is dat in keltisch zeezout 84 mineralen en sporenelementen aanwezig zijn, terwijl tafelzout een geraffineerde zout is Keltisch zeezout
    waar alleen maar natrium chloride voorkomt. De natuur geeft ons vaak wat we nodig hebben. De mineralen aanwezig in keltisch zeezout zijn ook super belangrijk. Door tafelzout te nemen ontstaan er tekorten aan andere mineralen en sporenelementen. Het is namelijk een bewerkt product die als smaakversterker gebruikt wordt. Probeer deze zo veel mogelijk te voorkomen.

    Een gemiddelde persoon heeft zo’n 2 gram zout per dag nodig. Sporters en mensen die veel zweten hebben natuurlijk meer zout nodig. Maar we krijgen heel veel natrium binnen door te veel verkeerde producten te eten zoals brood, pizza, hamburgers, chips, koekjes, etc. Keltisch zout bevat het laagste gehalte aan natriumchloride en is hierdoor de beste zout om in te nemen. Natuurlijk altijd met mate.

    Ik ben echt een enorme drinker en dat betekent dat ik veel zout verlies. Ik doe daarom ook ’s ochtends een paar korrels keltisch zeezout in 1 glaasje water  om voldoende mineralen te hebben om gezond te blijven.

    Je kunt ook een sole maken. Hierbij meng je 2/3 keltische zeezout met 1/3 water. Je laadt het een nachtje staan en daarna kan je 1 theelepel in een glaasje water doen. Hierdoor weet je zeker dat je de juiste verhouding hebt.

    Lees hier meer over keltisch zeezout

 

  1. QUINOA

    Op nummer 5 staat Quinoa. Quinoa is een pseudograan, een zaad die kan worden gebruikt op dezelfde manier als rijst en couscous.

    quinoa heeft een hoog percentage aan langzame koolhydraten, is rijk aan aminozu
    ren (eiwitten) en is zeer voedzaam.  Quinoa bevat ook een lage glycemische index waardoor je geen snelle stijging van je bloedsuikerspiegel krijgt.quinoa

    Quinoa moet goed gewassen geworden, omdat het een natuurlijke beschermingstof tegen insecten en andere ongedierte heeft. Ik breng de quinoa aan de kook en zodra het water begint te koken doe ik de quinoa op een fijne zeef en spoel ik deze verder af met koud water. Vervolgens breng ik deze verder aan de kook gedurende 12 a 15 minuten. Zo weten we zeker dat deze toxische stof eraf gewassen is.

    Quinoa smaakt eigenlijk als alle andere granen. Daarom kan het prima ingezet worden als het ontbijtgraan. Ik eet nu al 5 jaar geen brood meer en ik vervang deze ook met quinoa. Ik maak dan een papje met wat bosvruchten, nootjes, kokosolie of kokos. Dat is echt overheerlijk!

    Om het wat zoeter te maken kan je stevia, goji bessen en / of rozijnen toevoegen. Ik gebruik quinoa vaak bij gebakken eieren, met wat avocado, cherrie tomaatjes en nootjes als lunch. Deze is ook een heerlijke combinatie!

    Lees hier meer over quinoa

 

Video:

Abonneer op ons YouTube kanaal om nooit meer een update te missen

 

Deze waren mijn top 5 favoriete gezonde voedingsmiddelen. Ik hoop dat je dit artikel interessant hebt gevonden.

 

Wat zijn jouw top 5 favoriete gezonde voedingsmiddelen?

 

 

Print Friendly, PDF & Email
2x in de week de beste tips in je mailbox ontvangen voor een gezond leven? Schrijf je nu direct in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder leven?
//]]>