Uitstelgedrag overwinnen? Zo doe je dat!

uitstelgedrag

Uitstelgedrag…..wie kent het niet?

Veel mensen zijn bekend met dit fenomeen en voor veel mensen is dit echt een last. Het moeten halen van een bepaalde deadline, aan iets willen beginnen en dit toch maar niet doen of iets moeten afmaken en je hier gewoon niet toe kunnen zetten zijn herkenbare voorbeelden die vaak te maken hebben met uitstelgedrag.

Hoe frustrerend kan het dan zijn als je mensen om je heen ziet die hun doelen zo simpel lijken te bereiken, terwijl je hier zelf juist zo’n moeite mee hebt. Ik weet waar ik het over heb, want ik heb zelf jarenlang geworsteld met uitstelgedrag. Ik weet als geen ander hoe vervelend de consequenties hiervan kunnen zijn en hoeveel tijd (en zelfs geld) hiermee verloren kan gaan.

Uitstel gedrag beïnvloedt jouw gezondheid

Het alsmaar uitstellen van zaken is ongezond. Niet alleen is dit ongezond voor je lichaam, maar minstens is het zo ongezond voor je geest, je mindset. Een klein beetje biologieles legt dit verder uit. Wanneer je stress ervaart met betrekking tot bijvoorbeeld het halen van een bepaalde deadline, dan doet dit iets met je. Jouw hersenen geven een signaal af dat ervoor zorgt dat je lichaam eigenlijk in een actieve, alerte modus blijft. Hierdoor krijgt het nauwelijks tot geen rust.

Je begrijpt dat dit uitstellen niet past in een gezonde levensstijl. Het kan immers stress veroorzaken en dat is slecht voor hart en bloedvaten. Stress zorgt ervoor dat jouw lichaam het hormoon vasopressine aanmaakt. Dit hormoon zorgt voor een toename van het zogenaamde bloedvolume. Dit is ronduit slecht voor jouw aderen en kan de oorzaak zijn van een hoge bloeddruk.

Gezond leven staat of valt met balans. Deze balans zal je dan ook moeten vinden als het gaat om stress en ontspanning. Een kortdurende periode van stress is niet erg en is tot op zekere hoogte ook gezond te noemen. Het steeds voor je uitschuiven van dingen en het op het laatste moment doen van dingen kan een periode van langdurige stress veroorzaken. Een gevolg hiervan kan uitputting van de bijnieren zijn. Je lichaam raakt uitgeput en maakt het stresshormoon cortisol aan. Dit heeft uiteindelijk een negatieve invloed op het immuunsysteem en dat maakt je vatbaar voor ziektes en infecties.

In de praktijk blijkt dat mensen die regelmatig dingen uitstellen vaak een negatief zelfbeeld hebben. Ergens schamen zij zich voor dit uitstelgedrag, maar hebben aan de andere kant altijd wel een excuus voor handen dat dit gedrag rechtvaardigt. Een laag zelfbeeld is hiervan dan ook helaas vaak het gevolg. Het omgaan met emoties wordt als lastig ervaren en gevoelens van onzekerheid, schuldgevoel en gebrek aan eigenwaarde zijn kenmerkend voor deze groep mensen. Hierdoor durven ze de confrontatie met zichzelf niet aan. Dit verschijnsel noemen we zelfvermijdingsgedrag.

Om uitstelgedrag aan te pakken is het goed om te weten wat voor type “uitsteller” jij bent. Pas als je de eigenschappen kent die bij jouw uitstelgedrag horen kun je er wat aan doen. In het vervolg van dit artikel laten we je kennis maken met verschillende typen uitstellers. Benieuwd tot welke groep jij hoort? Lees dan snel verder.

Zes typen uitstellers

Om uitstelgedrag te voorkomen is het, zoals gezegd, belangrijk om te herkennen welk type uitsteller je bent. Er zijn 6 verschillende typen uitstellers, namelijk:

  • de perfectionist
  • de overwerker
  • de dromer
  • de uitdager
  • de adrenalinezoeker
  • de piekeraar

We zullen de verschillende typen verder toelichten en uiteraard geven we je ook de nodige tips om het tij te keren.

De perfectionist

perfectionist

Perfectionisten stellen hele hoge eisen aan zichzelf en zijn bang om te falen. Hun gevoel van eigenwaarde hangt af van de prestaties en vaardigheden van het moment. Voor hen is het “alles of niets”. Afronden van een project lijkt voor deze mensen onmogelijk. De oplossing? Als je een perfectionist bent zorg er dan als eerste voor dat je dit probleem erkent. Je moet beseffen dat het begrip “perfect” ondefinieerbaar is en dus niet haalbaar is.

Perfectionisme overwinnen:

  • Stel realistische doelen i.p.v. idealistische
  • Probeer te denken aan voortreffelijk werk i.p.v. perfect werk. Accepteer dat “perfectie” niet bestaat
  • Stop met “alles of niets” denken
  • Zoek naar verschillende manieren om een taak uit te voeren en kies voor de meest passende binnen de gegeven randvoorwaarden.

Overwerker

overwerker

Een ander type uitsteller is de overwerker. Overwerkers zijn heel sociale en energieke mensen die altijd voor anderen klaarstaan. Ze stellen hun eigen wensen en doelen uit, omdat ze altijd druk zijn met dingen voor anderen. En omdat ze altijd druk bezig zijn met anderen valt hun uitstelgedrag bijna niet op.

Wat kan de overwerker doen om het tij te keren?

  • Werk aan je eigenwaarde en vraag jezelf af waarom je zoveel voor anderen doet. Zoek niet steeds de bevestiging en goedkeuring van anderen.
  • Doe geen dingen alleen om een ander tevreden te stellen. Kies wat voor jou belangrijk is en stel hierbij duidelijke grenzen. Laat je niet leiden door schaamte of schuldgevoel.
  • Leer “nee” te zeggen als dat gepast is en leg de focus meer op eigen doelen en interesses.
  • Maak dagelijks een to do-lijst (takenlijst) zet een sterretje voor de dingen die echt belangrijk voor jou zijn. Hou bij wat je allemaal op een dag doet.
  • Check van tevoren hoeveel tijd je kwijt bent met iets en vraag jezelf af of je dit echt wel wil doen.


Dromer

dromer

Dromers zijn mensen die hele grote plannen hebben maar geen plan van aanpak hebben of maken. Ze weten dus niet welke specifieke taken ze moeten uitvoeren om hun dromen te realiseren. De dromer heeft een grote behoefte aan fantaseren en vaak een grote afkeer van het uitvoeren van specifieke taken. Dromers willen vaak plezier maken en leiden graag een gemakkelijk leven. Ze hebben vaak de overtuiging dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen. En waarom zal je dan harder werken dan strikt noodzakelijk is?

Een dromer leeft op een passieve manier i.p.v. een actieve manier. Dromers hebben weinig oog voor feiten en focussen op specifieke doelen is lastig. Dromers denken groot maar ze vergeten om te concentreren op specifieke taken. Ze prefereren leuke dingen boven het uitvoeren van minder leuke taken. Ze leven vaker in een fantasiewereld en ontkennen de feiten.

Wat kan een dromer doen om het uitstelgedrag te overwinnen?

  • Zet je dromen om in specifieke doelen.
  • Denk erom dat niet handelen ook consequenties heeft.
  • Maak een stappenplan voor ieder doel en maak gebruik van deadlines om je doelen te realiseren. Maak een weekplan en focus op één activiteit per keer (geen multitasking).
  • Toon zelfdiscipline en maak je projecten af.
  • Let op details. Denk aan specifieke vragen zoals wat, wanneer, waar, wie, waarom en hoe.

 

Uitdager

uitdager

En uitdager verzet zich vaak tegen gemaakte afspraken. De uitdager bepaalt wat hij wel en wat hij niet moet doen en gaat de strijd om de macht aan. Deze mensen nemen hun eigen beslissingen en hebben een hekel aan autoriteit. Uitstellen wordt voor deze mensen een non-verbaal communicatiemiddel, waarmee ze laten zien dat ze een eigen wil hebben. Deze mensen denken vaak: “Ik kan het wel doen, maar waarom zou ik?” of “ik bepaal zelf wat ik doe” of “ik bepaal zelf wie ik ben”.

Uitdagers kunnen slecht omgaan met kritiek. Ze ervaren andere mensen vaak als overheersend en zien zichzelf als slachtoffer. Dit alles kost hen vaak heel veel energie.

Advies voor de uitdager:

  • Als je gevraagd wordt om iets te doen, beschouw dat dan eerder als een verzoek dan als een eis.
  • Denk aan wat je jezelf aandoet, hoe je reageert en wat de consequenties hiervan zijn. Dit is beter dan denken aan wat anderen jou aandoen.
  • Denk eerst na over wat iemand werkelijk aan jou vraagt. Wellicht kun je het ook anders interpreteren. Reageer oplossingsgericht bent en handel niet impulsief.
  • Leer om specifiek te denken i.p.v. algemeen. Zoek naar oplossingen i.p.v. van weerstand te tonen.
  • Verspil geen energie aan confrontaties en onbelangrijke zaken.

 

Gerelateerd:  5 tips om rust in je hoofd te krijgen 

 

Adrenalinezoeker

Adrenalinezoeker

Een adrenalinezoeker is vaak iemand met wie je je geen moment verveelt. Het is iemand die altijd leuke dingen wil doen. Deze mensen gaan de strijd aan met de tijd. Ze stellen alles uit tot het laatste moment wat verslavend lijkt te werken voor ze. Ze creëren chaos en hun motto is: “ik werk het beste onder druk”. Deze mensen durven uitdagingen aan te gaan. Adrenalinezoekers beschikken over veel energie en raken zeer snel verveeld. Uitstellen is voor hen, net als voor de uitdagers, een manier om hun identiteit te beschermen.

Tips voor de adrenaline zoeker:

  • Denk aan waarom je iets saai vindt en aan de consequenties van uitstellen.
  • Zorg ervoor dat je echt gemotiveerd bent om aan iets nieuws te beginnen.
  • Focus je bij iedere taak die je verricht evenveel op de feiten als op wat je voelt.
  • Denk minder vaak “in extremen” en wees realistisch.
  • Vermijd chaos en wacht niet tot het laatste moment. Maak een goede weekplanning voor jezelf.

Piekeraar

Piekeraar uitstelgedrag

Deze mensen voelen ze zich veilig bij bekende situaties en zijn bang om te veranderen. Ze zijn goed in het inwinnen van informatie en het verkennen van andermans ideeën. Ze hebben moeite met het nemen van beslissingen en hebben weerstand bij veranderingen. Ze willen geen verantwoordelijkheid nemen. Ze staan open voor de mening van anderen, maar vinden het moeilijk om een eigen mening te vormen.

Ben je een piekeraar? Zo vermijd je dan uitstelgedrag:

  • Probeer te focussen op leuke en spannende uitkomsten m.b.t. moeilijke uitdagingen i.p.v. focussen op eventuele negatieve gevolgen.
  • Vertrouw meer op jezelf i.p.v. steeds steun of bevestiging van anderen zoeken.
  • Zorg ervoor dat je steeds doelen stelt. Ga na welke taken je moet verrichten en welke vaardigheden je moet ontwikkelen om deze doelen te bereiken.
  • Splits grote projecten op in kleine uitvoerbare taken. Zo creëer je overzicht voor jezelf.
  • Leer om te focussen op dingen die je wel weet. Wat je niet weet kun je leren. Geloof meer in jezelf!
  • Werk dagelijks aan één ding dat je al heel lang uitstelt. Geen moeilijke activiteit, maar iets waarvan je weet dat het uitvoerbaar is. Je moet steeds meer zelfvertrouwen opbouwen.
  • Ga vaker om met optimistische mensen. Zij helpen jou om onafhankelijker en assertiever te worden.
  • Neem steeds sneller een beslissing. Je mag fouten maken. Van fouten maken leer je en van fouten maken groei je als mens.

piers steel uitstelgedragAls je meer wilt weten over uitstelgedrag, dan is het boek van Piers Steel een echte aanrader.

Dit boek is een echte life changer voor mensen die te kampen hebben met uitstelgedrag. Dit boek is te koop bij Bol.com .

 

Na het lezen van dit artikel heb je waarschijnlijk een goed beeld gekregen van welk type uitsteller jij bent. Laat hieronder in een reactie weten welk type jij bent. Wij zijn benieuwd en wensen je veel succes met het overwinnen van jouw uitstelgedrag!

 

Print Friendly, PDF & Email
2x in de week de beste tips in je mailbox ontvangen voor een gezond leven? Schrijf je nu direct in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder leven?
//]]>