Middelomtrek meten – Wat is een gezonde buikomtrek?

middelomtrek meten

 

De Middelomtrek meten is een van de beste, snelste en makkelijkste manieren om te bepalen of men extra gezondheidsrisico’s loopt. Hoe groter de buikomvang hoe meer vet rond de buik aanwezig is. Als je een grote buikomvang hebt betekent dat je vet rond je buik opslaat. In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten over het meten van de middelomtrek.  

Waarom is buikvet gevaarlijk?

De grote van de middelomtrek meten is een betere richtlijn om de gezondheid van iemand te bepalen dan het meten van de BMI en zelfs het vetpercentage. In de buik gebeuren hele essentiële stofwisselingsprocessen zoals de verweking, opname, verbranding en opslag van voedsel. Te veel buikvet verstoort je stofwisseling waardoor er onder andere welvaartsziekten kunnen ontstaan.

Wat is de taille?

De taille is meestal het smalste gedeelte van de romp tussen de onderkant van de ribbenkast en de bovenkant van de heup.

Wat is het verschil tussen de taille en de buikomtrek?

De taille is het smalste gedeelte van de romp en ligt iets boven de navel. Dit begrip wordt vaker gebruikt bij slanke mensen. De term middelomtrek, ook buikomtrek genoemd, bevindt zich op dezelfde plek als de taille (gemiddeld zo’n 2 cm boven de navel). De term middelomtrek wordt vaker gebruik bij mensen met een grote buikomvang.

Wanneer de middelomtrek meten?

De middelomtrek meten is een van de makkelijkste manieren om erachter te komen of je bepaalde gezondheidsrisico’s loopt. Wanneer men aan overgewicht lijdt is het goed om te weten waar het vet zich bevindt. Een grote buikomvang vergroot de kans op ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Over het algemeen kan men deze meting alleen uitvoeren. Je hebt geen arts of specialist nodig om deze meting te verrichten.

Hoe meet je de middelomtrek?

Met behulp van een meetlint rondom je buik kan je de middelomtrek meten. Een meetlint kan je vinden bij ons in de webshop. De standaard afmeting van een meetlint is 150 cm.

Dit zijn de stappen dat je moet volgen om een nauwkeurige buikomtrek meting te verrichten:

  1. Pak een meetlint
  2. Sta recht op
  3. Leg het meetlint om de taille
  4. Plaats de meetlint het liefst direct op de blote huid voor een nauwkeurige meting
  5. De lintmeter moet precies tussen je onderste rib en de rand van je heup zitten
  6. De meetlint moet parallel aan de vloer en ongeveer 2 cm boven de navel zitten
  7. Adem volledig uit maar trek je buik niet in
  8. Trek het meetlint niet te strak aan.
  9. Lees het resultaat af en noteer het

Aan het einde van een volledig uitademing (zonder je buik in te trekken) kan je het resultaat afmeten. Dit is de lengte van je buikomtrek.

Middelomtrek meting video

In de onderstaande video leggen we je uit hoe je een middelomtrek meting kunt verrichten.

Middelomtrek en heupomtrek meting – gezonde buik?

Wat is een gezonde buikomtrek?

Het is heel belangrijk voor je gezondheid om een grote buikomtrek te vermijden. Een gezonde buikomtrek voor vrouwen boven de 18 jaar ligt meestal tussen de 68 en 80 cm. |

Een buikomtrek bij vrouwen vanaf 88 cm in niet gezond.
Bij mannen boven de 18 jaar is een buikomtrek tussen de 79 en 94 cm gezond.
Een buikomvang bij mannen vanaf 102 cm is ongezond.

Waarom is een grote middelomtrek ongezond?

Hoe groter de buikomvang hoe groter het risico op het ontstaan van welvaartziekten.

  1. Het vergroot de kans op diabetes type 2, omdat je lichaam minder gevoelig voor insuline wordt door vetophoping.
  2. Je loopt meer risico op hart- en vaatziekten, omdat buikvet onder andere je cholesterol-huishouding verstoord.
  3. Een grote buikomvang vergroot de kans op ontstekingsaandoeningen, lever- en nierziekten en zelfs kanker.

 

Je middelomtrek meten is de snelste en makkelijkste manier om te weten of je gezondheidsrisico’s loopt door overgewicht.

Naast het meten van je middelomtrek hebben wij ook een artikel gemaakt hoe je je middelomtrek kunt meten.

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *