Calorieën tellen voor afvallen – Voordelen en nadelen

calorieen tellen

Calorieën tellen voor afvallen? Wat zijn de voordelen en nadelen van calorieën tellen?

Wat is een calorie en hoe worden de calorieën in voedingsmiddelen gemeten?

Een calorie is de energie dat nodig is om de temperatuur van 1 gram water met een graad Celcius te laten stijgen. De energie wordt gemeten door een voedingsmiddel te verbranden in bomcalorimeter. Dit verbrandingsproces is vergelijkbaar met die van het lichaam. Het lichaam maakt gebruik van enzymen om voedingsmiddelen te verbranden.

Voordelen en nadelen van calorieën tellen

Voordelen van calorieën tellen:

  1. Je leert iets over de energie dat verschillende voedingsmiddelen opleveren. Als je calorieën telt leer je hoeveel eten je binnenkrijgt en welke voedingsmiddelen hoog en laag zijn aan kilocalorieën.
  2. Door calorieën te tellen kom je er snel achter of je te veel eet en hoeveel ongeveer je zou moeten eten.
  3. Door calorieën te tellen kom je er achter wat je ongeveer zou moeten eten om op gewicht te blijven, aan te komen of af te vallen
  4. Door middel van calorie-apps kan je leren waar de meeste koolhydraten, eiwitten en vetten zitten
  5. Na een relatief korte tijd weet dan hoe groot je porties zouden moeten zijn of af te vallen

Nadelen van calorieën tellen:

  1. Een calorie is een maatstaf voor energie maar vertelt niks over macronutriënten en micronutriënten. Je weet weinig over de nutriënten dat je binnenkrijgt omdat je gefocust bent op kcal
  2. Men denkt alleen aan minder kcal nemen om af te vallen.
  3. veel mensen denken dat calorieën tellen is de enige manier om af te vallen
  4. Je hebt geen idee over het effect van voeding in het lichaam
  5. Calorieën altijd blijven tellen is een vervelende taak om te doen
  6. Het zorgt voor veel teleurstellingen. Veel mensen met obesitas vallen niet af door minder calorieën te eten. Calorieën vertellen niks over de invloed van voedsel op de hormoonhuishouding.

Het probleem is eigenlijk niet hoeveel kcal je binnenkrijgt, het probleem is waar je kilocalorieën vandaan komen.

Zo zijn calorieën afkomstig van koolhydraten heel anders dan calorieën uit eiwitten en vetten. koolhydraten en eiwitten leveren per gram ongeveer 4 kcal en vetten 9 kcal per gram. en zo heeft het lichaam meer moeite met het opslaan van eiwitten dan koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Men komt eerder aan door koolhydraten dan bijvoorbeeld vetten.

Hoeveel kilocalorieën moet je per dag verbranden om 1 kilo vet te verlezen?

Men beweert dat om 1 kilo vet te verliezen zo’n 7700 kcal moet verbranden. Dat betekent dat als je 500 kcal minder binnenkrijgt dat je caloriebehoefte dat je in 2 weken 1 kilovet verliest. Om af te vallen moet je je caloriebehoefte berekenen en onder je caloriebehoefte zitten (tussen de 250 kcal en 500 kcal). 

Is minder eten door calorieën tellen iets waar iedereen op kan vertrouwen? Er zijn heel veel mensen met overgewicht dat meerdere malen geprobeerd hebben om minder te eten en geen of nauwelijks succes hiermee hebben ervaart. En zelfs door minder te gaan eten hebben ze te maken gehad met het jojo-effect.

Calorieën tellen is alleen bedoel als leidraad om te weten wat je lichaam nodig heeft maar niet als tool om zo min mogelijk binnen te krijgen. Mensen die willen afvallen moeten maximaal tussen de 250 en 500 kcal minder per dag eten om je lichaam genoeg van voedsel te voorzien. Eet men minder dan dat, dan is de kans groot dat ze te maken hebben met het jojo-effect.

Wat is het jojo-effect en waarom moet je het vermijden?

Het jojo-effect is wat er gebeurt als mensen snel willen afvallen door veel minder te eten dan de caloriebehoefte. Je komt daarna weer net zo hard aan als je afgevallen bent en al de moeite is helemaal voor niks geweest. Dit komt omdat het lichaam gedurende een lange periode te weinig nutriënten binnenkrijgt en de stofwisseling daardoor trager is geworden. Te weinig eten kan men niet voor altijd volhouden, Het heeft dus geen zin om minder dan 500 kilocalorieën onder de calorieheboefte te zitten.  Je lichaam denkt aan overleven waardoor je metabolisme trager wordt. En op het moment dat je helemaal niets meer kan ga je weer eten en verder aankomen. Hoe meer crash diëten men volgt hoe trager de stofwisseling wordt en hoe dikker en dikker men wordt.

Wat is een crash dieet en waarom moet je een crash dieet vermijden?

Een crash dieet is het volgen van een voedingspatroon zwaar onder de calorieën dat men op een dag nodig heeft binnen een korte tijd. Een crash dieet kan slechts enkele dagen uren maar soms ook weken. Een crash dieet wordt gevolgd om zo snel mogelijk veel kilo’s wijt te raken. Er zijn ook hele extreme vormen van crash dieet. Volg nooit een crash dieet.

Wat zijn de grootste fouten dat men maakt tijdens het afvallen?

  • Te weinig kilocalorieën eten en dus geen of nauwelijks vet verliezen maar wel veel spiermassa verliezen
  • Vet vermijden. Vet heeft men nodig om af te vallen. Vat vet kom je niet gelijk aan! Er is een groot verschil tussen goede en slechte vetten. Goede vetten zijn bijvoorbeeld vetten uit vis, eieren, olijven, avocado’s en noten. Slechte vetten zijn frituurvet, margarine, halvarine, gebak, koekjes, enzovoort.
  • Light producten kopen of producten kopen met minder kilocalorieën. Producten waar chemische Zoetstoffen aan toegevoegd zijn en producten waar vet vervangen wordt door suiker.
  • Crash diëten volgen waardoor ze daarna sneller aankomen.
  • Letten op de kilocalorieën i.p.v. van denken of een product daadwerkelijk goed is voor het lichaam om af te vallen. Suiker bevat bijvoorbeeld weinig kilocalorieën en gezonde vetten zijn echt rijk aan kilocalorieën, maar van suikers kom je meer aan dan van gezonde vetten.
  • Bewerkte voedingsmiddelen eten. Bewerkte voedingsmiddelen laag aan calorieën zijn vaak slechter om af te vallen en slecht voor je gezondheid.
  • Eten van veel kip. In gewone vlees zitten veel hormonen en toxische stoffen dat slecht zijn voor de hormoonhuishouding waardoor men sneller aankomt. Mensen met obesitas zouden alleen biologische kip en eieren moeten eten en de rest laten staan.

Om af te vallen kan je niet volop vertrouwen in het tellen van calorieën. 

Wat is de reden waarom men dik wordt?

Een verstoorde hormoon huishouding

  1. Insuline
    Te veel insuline aanmaak zorgt voor schommelende bloedsuikerspiegel. Om af te vallen moeten snelle suikers volledig worden vermijden. Suikers worden net als vet opgeslagen en met te veel glucose in het bloed stopt de verbranding van vetcellen.
  2. Oestrogeen.
    Oestrogenen  zorgen voor meer aanmaak van vet en voor vocht retentie. Een overschot aan oestrogenen wordt veroorzaakt door o.a. hormonen in vlees, genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen, toxische stoffen in plastics, BPA in blikken, alcohol gebruik en junkfood.
  3. Leptine.
    Leptine is een hormoon dat je hersenen vertelt dat je genoeg hebt gegeten. Insuline blokkeert de signaalfunctie van leptine, daarom is het belangrijk om fruit te laten staan. Tijdens het afvallen is het beste om fruitsuikers te vermijden. Eet bosvruchten en maximaal 1 groene zure appel per dag tijdens het afvallen.
  4. Cortisol
    Cortisol wordt ook het stresshormoon genonemd. Door te veel stress en weinig of slechte slaap worden de cortisolwaarden in je bloed hoger. Cotisol leidt tot de aanmaak van extra glucose waardoor je sneller aankomt.
  5. Schildklier
    Schildklierproblemen worden vaak veroorzaakt door het eten van geraffineerde voedingsmiddelen en granen. Bij een trage schildklier wordt de stofwisseling trager. De schildklier stimuleert de stofwisseling. 
  6. Groeihormoon
    Het groeihormoon stimuleert de vetverbranding. Gebrek aan Groeihormoon komt vaak door stress, slaaptekort en het eten van zuivelproducten. 
  7. Testosteron
    Door te veel oestrogeen, ook oestrogeendominantie genoemd, komt men tekort aan het hormoon testosteron. Testosteron is belangrijk zowel voor mannen als voor vrouwen. Het vermijden van toxische stoffen is belangrijk om een juiste balans te hebben tussen oestrogeen en testosteron.
Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *