Quinoa – de pseudograan met hoogwaardige eiwitten

quinoa superfoods

Quinoa is een plant van de amaranten familie oorspronkelijk uit Zuid America. Deze werd door de Inca’s zo’n 5000 jaar geleden verbouwd op hoogten boven de 2000 meter in het Andesgebergte. Zijn naam is te danken aan Quechua, de taal van de Inca’s, dat ‘supergraan’ betekent. Het is een pseudograan, een plant die als graansoort gebruikt kan worden.

Quinoa valt onder de categorie van Superfoods vanwege zijn hoge voedingswaarden.

Waarschijnlijk spreek je het zo uit: “kie-no-wah”, maar de juiste uitspraak is “kien-wah”.

 

Wat is er zo gezond aan Quinoa?

Quinoa is glutenvrij, 100% biologisch, heeft een laag glycemische index, bevat veel vitaminen en mineralen. Het is zeer rijk aan vitamine A, B1, B2, B3, B6, E, foliumzuur (folate, ook B11 genoemd), ijzer, calcium, kalium, magnesium, mangaan, zink, koper en fosfor.

Het is een uitstekende bron van kwalitatief hoogwaardige eiwitten. Het bevat alle 8 essentiële aminozuren die je lichaam uit de voeding moet halen, namelijk fenylalanine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, threonine, tryptofaan en valine, en ook histidine en tyrosine. Aminozuren zijn de bouwstenen voor eiwitten. Gebrek aan een soort aminozuur kan zorgen voor gebrek aan spiermassa, hormonalen disbalans en heel veel andere aandoeningen.

quinoa superfoods

Bereidingswijze

Breng quinoa aan de kook in een pan met dubbel zoveel water. Als het water begint te koken roer deze met een houten lepel en giet deze af door een fijnmazige zeef.  Spoel deze verder goed af met water onder de kraan. Hiermee verwijder je een zeer bitter fijn laagje. Vervolgens doe je de quinoa weer in de pan en voeg je net zo veel water toe. Zet deze aan de kook op lage vuur gedurende 10 minuten. Vergeet niet af en toe te roeren tijdens het koken.

 

Waarom wordt quinoa gewassen?

Het bevat een laagje fijne stof, ook saponinen genoemd. We willen deze verwijderen simpelweg door twee belangrijke redenen. Het geeft een bittere vieze smaak aan de quinoa en deze is een beetje giftig. Deze stof beschermt de plant tegen insecten, vogels, bacteriën en schimmels. Daarom hoeft quinoa niet met bestrijdingsmiddelen te worden behandeld en is dus altijd 100% biologisch.

Het kan zijn dat je ook zelf quinoa hebt bereid en dat je dacht, wat een vieze smaak! Waarschijnlijk heb je dus quinoa gekookt zonder het eerst af te wassen!

 

Waar kan je het voor gebruiken?

Als ontbijtgraan. Quinoa geef je energie en bevat veel vezels, daarom is het uitstekend om de dag hiermee te beginnen.

Als vervanger van rijst, pasta en aardappelen. De complexe koolhydraten in quinoa zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet snel stijgt vanwege zijn lage glycemische index (GI). Je hebt hierdoor geen last van suikerdips en krijg je meer voedingsstoffen binnen.

Als toevoeging voor salades. Door quinoa toe te voegen aan je salades raak je sneller verzadigd. Je salades worden lekkerder en krijgt je een betere combinatie van voedingsmiddelen binnen.

 

Heb jij quinoa al een keer geprobeerd? Zoja, wat vond je ervan?

Print Friendly, PDF & Email
2x in de week de beste tips in je mailbox ontvangen voor een gezond leven? Schrijf je nu direct in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder leven?
//]]>