Category Archives for "Kennisbank"

[ess_grid_nav id=”sort” alias=”kennisbank”]

In deze kennisbank vind je alle informatie die je moet weten over een bepaald gezond product. Elke week schrijven wij een nieuwe artikel voor in de kennisbank. Doe je kennis op en leer alles over wat je wilt weten voor je gezondheid.

Quinoa – de pseudograan met hoogwaardige eiwitten

quinoa superfoods

Quinoa is een plant van de amaranten familie oorspronkelijk uit Zuid America. Deze werd door de Inca’s zo’n 5000 jaar geleden verbouwd op hoogten boven de 2000 meter in het Andesgebergte. Zijn naam is te danken aan Quechua, de taal van de Inca’s, dat ‘supergraan’ betekent. Het is een pseudograan, een plant die als graansoort gebruikt kan worden.

Quinoa valt onder de categorie van Superfoods vanwege zijn hoge voedingswaarden.

Waarschijnlijk spreek je het zo uit: “kie-no-wah”, maar de juiste uitspraak is “kien-wah”.

Lees meer

Ontdek de magische werking van cacao in je lijf

cacao

Rauwe cacao staat nummer 1 in superfoods. Deze voedingsmiddel is zeer rijk aan krachtige antioxidanten en essentiële mineralen. Een ‘alles in een’ voedingsmiddel voor iedereen die gezond, gelukkig, energiek en lang wilt leven. “Een dag zonder cacao is een dag niet geleefd”. Lees meer

Keltisch zeezout – 100% natuurlijk zeezout!

keltisch zeezout

Zout? Wat is dat nu eigenlijk precies….

De meeste mensen kennen zout alleen van het standaard keukenzout zoals deze in elke supermarkt te koop is. Natrium en chloor zijn hierin dominant. Keukenzout behoort tot de groep van geraffineerd zout. Maar weinig mensen weten dat zout een belangrijk onderdeel van onze voeding is en veel meer is dan alleen die smaakversterker waar we het voornamelijk voor gebruiken. Je doet er goed aan om enige aandacht te schenken aan het kopen van zout. Het is immers veel meer dan “een beetje natrium en chloor” bij elkaar. Eén van de meest mineraalrijke soorten zout is Keltisch zeezout, omdat hier ook veel essentiële mineralen en sporenelementen in aanwezig zijn.

Lees meer

Kokosolie – het wondermiddel van dit moment!

kokosolie

Wat is kokosolie?

Kokosolie is de olie aanwezig in de kokosnoten. Kokosnoten, ook klappers genoemd, zijn de vruchten en zaden van de kokospalm. Deze olie wordt verkregen door middel van het persen van kopra, dit is de gedroogde witte vruchtvlees van de kokosnoot. ⅔ à ¾  van de kopra bestaat uit kokosolie.

Waar komt kokosvet vandaan?

De kokospalm groeit in tropische landen. De gemiddelde temperatuur van deze landen ligt tussen de 25 en 30 °C waardoor de kokosolie vrijwel altijd in een vloeibare vorm voorkomt. In Nederland blijft kokosolie bijna het hele jaar door gestold. En in België wordt de term kokosvet hierdoor vaak gebruikt.

De vrucht van de kokospalm wordt wereldwijd door verschillende beschavingen beschouwd als een belangrijke voedselbron en als een zeer effectief geneesmiddel. In Panama wordt warm water met kokosolie gedronken bij verkoudheid, koorts en voedselvergiftiging en in Jamaica beschouwt men kokosolie als een uitstekend hartversterkend middel. In India wordt kokosolie verwerkt in veel medische formules van de Ayurvedische geneeskunde en in Polynesië wordt de kokospalm beschouwd als de meest nutritionele en geneeskrachtig van alle planten.

In Tokelau, een groep eilandjes uit Zuid-Pacific, eet men de vrucht van de kokosnoot dagelijks en zelf
s meer dan 60% van hun voeding bestaat uit kokosnoten.

Beroemde mensen zoals de supermodellen Miranda Kerr en Gisele Bündchen; de zangeres Madonna en de actrices Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie en Jennifer Aniston maken dagelijks gebruik van kokosolie.

 

Is Kokosvet alleen maar een ‘hype’?

Kort geleden was kokosvet bijna nergens te verkrijgen en weinig mensen hadden ervan gehoord. Totdat het opeens een ‘hype’ werd met de opkomst van de term ‘Superfoods’. Gebruik maken van kokosvet werd door veel natuurdiëtisten geadviseerd en tot de dag van vandaag is kokosolie voor veel mensen die met gezondheid bezig zijn, een onmisbare ingrediënt in huis. Veel meer hierover is te vinden verder onderaan in dit artikel.

 

Is bakken met kokosolie veilig?

Tijdens het bakken is het van belang om op te letten dat je geen gebruikt maakt van meervoudig onverzadigde vetten. Veel bakvetten en frituurvetten bestaan voornamelijk uit meervoudig onverzadigde vetten en de structuur ervan wordt beschadigd bij hoge temperaturen.

Dit proces heet oxidatie en er ontstaan schadelijke polymeren en vrije radicalen hierdoor waardoor ze kankerverwekkend worden. Geoxideerde oliën zijn slecht voor hart- en bloedvaten, diabetes en zorgen voor een slechte cholesterol.bakken kokosolie
Oliën zoals koolzaadolie, sojaolie, zonnebloemolie, maïsolie, saffloerolie, lijnzaad olie, sesamolie en walnootolie kun je beter vermijden om in te bakken aangezien deze uit meervoudig onverzadigde vetten bestaan.

Kokosnootolie bestaat voornamelijk uit verzadigde vetzuren. Verzadigde vetten zijn meer hittebestendig. Het is dus zeker aan te raden om kokosolie te gebruiken tijdens het bakken aangezien er veel minder oxidatie bij optreedt.

 

Kokosvet is een van de meest geschikte oliën voor het gebruik op hoge temperaturen. De verbrandingstemperatuur van kokosolie is hoger door het hoge percentage aan verzadigde vetzuren. Bijna 90% van de aanwezige vetten in kokosolie zijn verzadigd, hierdoor treedt er minder oxidatie bij hoge temperaturen op waardoor het veel beter is dan de meeste oliën om ermee in te bakken. Echt een aanrader!

Zorg ervoor dat de olie in de pan niet te heet wordt en dus er geen rook ontstaat door op tijd iets erin te doen tijdens het koken, dan zit je namelijk goed.

 

Wat is kokosolie vierge en ontgeurde kokosolie?

Vierge kokosolie ontstaat bij het koud persen van het verse witte vrucht aanwezig in de kokosnoten en geurloze biologische kokosolie wordt gewonnen door het onder de zon gedroogde kokosvruchtvlees te stomen bij een temperatuur boven de 100 °C.love kokosnoten

Ontgeurde kokosolie moet van biologische afkomst zijn. Als er in de verpakking niet vermeld wordt dat het biologisch is, kan je aannemen dat er chemicaliën gebruikt zijn om de geur ervan te onttrekken.

 

Welke keuze maak ik?

Het beste is om biologische vierge kokosolie van een glazen pot rauw te gebruiken. Deze kan je toevoegen bijvoorbeeld bij een dressing, smoothie, pasta, soep, thee, koffie of op gekookte aardappelen laten smelten (dit laatste vind ik trouwens super lekker!); maar je kan het ook gebruiken voor op je huid, je haar, enz.

Geurloze kokosolie wordt vaker gebruikt om ermee in te bakken, braden, wokken en frituren; deze heeft namelijk een hogere rookpunt dan vierge kokosolie.

Ik gebruik zelf dagelijks biologische vierge kokosolie van een glazen pot om ermee in te bakken, de rookpunt hiervan is minder hoog maar ik zorg ervoor dat ik iets langzamer bak, waardoor er minder voedingstoffen verloren gaan.

Ontgeurde kokosolie bevat minder vitaminen en aminozuren dan vierge kokosolie. De meeste mineralen en vetzuren ervan blijven hetzelfde aangezien deze over het algemeen hittebestendig zijn.

Bij enkele merken van ‘vierge’ kokosolie (cocosolie) wordt de term ‘extra vierge’ gebruikt.  De termen ‘vierge’ en ‘extra vierge’, wat betreft cocosolie, duiden alleen maar op een ongeraffineerd proces bij de onttrekking van cocosolie. De term ‘extra’ is een aanduiding die in principe alleen toegepast wordt bij olijfolie voor de zuurtegraad en het voegt niks toe als we het over ‘vierge’ cocosolie hebben.

Geurloze cocosolie kan ook bij koude maaltijden worden toegepast. Het bevat minder voedzame stoffen maar sommige mensen vinden de geur en smaak van kokos minder lekker en het is tegelijkertijd goedkoper dan vierge cocosolie.

De productie van vierge cocosolie vereist een intensievere vorm van arbeid, hierdoor is de prijs ervan duurder, maar dan heb jij ook een olie van veel betere kwaliteit.

 

Een ‘verzadigde’ vet die goed voor je is?

Verzadigde vetten vind je voornamelijk in zuivelproducten, vlees, gebak, boter, chips, koekjes, enz. De meeste verzadigde vetten zijn afkomstig van verwerkte voedingsmiddelen waardoor ze niet gezond zijn. Deze vetten zijn in feite onverzadigde vetten die kunstmatig gemanipuleerd zijn in een verzadigde toestand door hydrogenering.

 

Heb jij wel eens gehoord van hydrogenering?

Hydrogenering is het chemisch binden van waterstof atomen aan de vloeibare plantaardige oliën om daar harde vetten van te maken. Plantaardige vetten zijn super goedkoop maar fabrikanten hebben er niks aan
bakken in kokosolievloeibare oliën bij het maken van verwerkte producten en hydrogenering komt hier goed van pas!

Het is het makkelijkste en goedkoopste oplossing bij het maken van ‘eetbare’ producten die zelfs voor een langere houdbaarheid zorgt.

Deze “kunstmatige” verzadigde vetten zijn kankerverwekkend en de grootste boosdoener van hart- en vaatziektes en heel veel andere kwalen.

Tijdens het hydrogeneringsproces ontstaan er vaak transvetten die zeer kankerverwekkend en dik makkend zijn.

Let op hierop, gebruik bijvoorbeeld nooit margarine en vermijd zo veel mogelijk verwerkte producten, zoals chips, gebak, en koekjes. In Nederland hoeven fabrikanten niet aan te geven of er transvetten in een product aanwezig zijn.

 

Gezond verzadigd met kokosolie

Er werd hele lange tijd beweerd dat alle, en echt alle verzadigde vetten, slechte gevolgen hadden op de gezondheid van de mens.

Een hele foute bewering aangezien sommige natuurlijke verzadigde vetten zoals die van kokosolie juist een heilzame effect hebben op de gezondheid.

De meeste verzadigde vetten in kokosolie zijn van middellange keten vetzuren (MKVZ). Deze vetzuurketen hebben een laag aantal koolstofverbindingen in de atoomstructuur waardoor ze door de lever gemakkelijk worden afgebroken.

Dit zorgt ervoor dat kokosolie snel in energie wordt omgezet. In Zuid-Pacific eilanden wordt er heel veel kokosolie gebruikt. Zo’n 30 a 60% van hun koolhydraten halen ze uit kokosnoten vandaan. Ze zijn de grootste eters van verzadigde vetten ter wereld, toch maken ze nauwelijks hart- en vaatziekten mee.

In kokosolie zit ook laurinezuur en als deze in de darmen terecht komt wordt het door de darmbacteriën omgezet in monolaurine, een sterke antibiotica voor virussen, pathogenen en schimmels. Zelfs mensen met het HIV-virus kunnen er veel baat bij hebben. In het boek “Het kokosolie wonder” is er veel informatie beschikbaar met wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksresultaten over de heilzame werking van kokosolie bij veel ziektes en aandoeningen.

 

Een vet die jou helpt om af te vallen, hoe zit dat?

Kokosolie gaat rechtstreeks naar de lever via de spijsverteringskanaal en wordt vrijwel direct in energie omgezet waardoor het haast niet door het lichaam kan worden opgeslagen. De alvleesklier hoeft zelfs geen enzymen te produceren om de vetzuren van de kokosolie af te breken.

Daarnaast verhoogt kokosolie je spijstvertering en zorgt ervoor dat je lichaam meer energie produceert waardoor je makkelijker afvalt. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken waar dit duidelijk is aangetoond. Het is ook belangrijk om te vertellen dat kokosolie jou helpt om sneller een verzadigd gevoel te krijgen waardoor je eetlust minder wordt.

 

Doe de afvalchallenge!

Het beste hiervoor is om rauwe vierge kokosolie dagelijks in te nemen. Meet je buikomtrek e

kokosolie 101 recepten en toepassingenn probeer 30 gram rauwe vierge kokosolie dagelijks in te nemen gedurende een maand. Meet je buikomtrek na een maand opnieuw en zie het verschil! Er is hier een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan met alleen maar positieve uitkomsten!

Kokosolie is een échte olie en net als alle andere oliën voelt het niet fijn als je het zomaar inneemt. Ik adviseer je om de kokosolie in andere voedingsmiddelen te verwerken, zoals bijvoorbeeld smoothies, havermoutpap, yoghurt, enzovoort., je kan het ook aan je thee of koffie toevoegen

Om de kokosolie makkelijker te verwerken kan je het au bain marie laten smelten. Warm water toevoegen aan een kom en een glaasje met kokosolie erin is al voldoende. Zodra de kokosolie is gesmolten kan je het gelijk nuttigen.

 

Wil je meer energie?

Je wordt veel energieker als je kokosolie gebruikt en, in combinatie met gezonde voedingstoffen, zorgt het ervoor dat alle nutriënten veel beter worden opgenomen. Je krijgt hierdoor niet alleen een energieboost, maar ook een veel betere absorptie van nutriënten. Probeer bijvoorbeeld kokosolie toe te voegen aan je smoothies.

 

Heb jij ook last van darmproblemen?

De MKVZ moleculen in kokosolie zijn kleiner en je maag heeft veel minder energie en enzymen nodig om de vetten te verteren. Het innemen van kokosolie zorgt helemaal niet voor maagproblemen. Op het internet zijn er veel positieve reacties te vinden van mensen met maagproblemen die kokosolie hebben gebruikt.

Wil je meer weten over alle effecten van kokosolie op je gezondheid, dan kun je het boek “Het kokosolie wonder” kopen. Daar staan namelijk wetenschappelijk onderzoeken over de effecten van kokosolie bij verschillende aandoeningen. Ze zeggen ook: voorkomen is beter dan genezen! 

 

Wat is de samenstelling van kokosolie?

Kokosolie bestaat uit 86% verzadigde vetzuren; 68% daarvan zijn middellange keten vetzuren waarvan circa 48% bestaat uit laurinezuur en is ook te vinden in moedermelk.

Laurinezuur wordt bij metabolisering in het lichaam omgezet in monolaurine die een destructief en inactiverend effect heeft op veel bacteriën, schimmels en zelfs virussen. Kokosolie wordt hierdoor ook vaak aangeraden aan HIV patiënten.

 

Samenstelling

Vetzuur Omvang Gemiddelde
Capronzuur: (0,4 – 0,6) 0,5 %
Laurinezuur: (45,9 – 50,3)  47,5  %
Myristinezuur: (16,8 – 19,2) 18,1  %
Palmitinezuur: (7,7 – 9,7) 8,8  %
Caprylzuur: (6,9 – 9,4) 7,8 %
Caprinezuur: (6,2 – 7,8) 6,7  %
Stearinezuur: (2,3 – 3,2) 2,6 %
Oleïnezuur: (5,4 – 7,4) 6,2 %
Linolzuur: (1,3 – 2,1) 1,6 %

16 manieren om meer cocosolie binnen te krijgen

  1. Begin met bakken!
  2. Voeg cocosolie toe aan je pastagerechten
  3. Gebruik het bij je ontbijtgranen
  4. Maak je koffie romiger met 1 eetlepel cocosolieNatural Heroes Kokosolie
  5. Doe 1 eetlepel cocosolie en een beetje citroensap bij in een thee pot
  6.  Roer 1 eetlepel cocosolie door je soep
  7. Voeg een eetlepel cocosolie toe aan je smoothies!
  8. Voeg cocosolie toe aan je salade dressing
  9. Gebruik cocosolie in je sauzen
  10. Smeer cocosolie op brood
  11. Gebruik cocosolie in sandwiches
  12. Maak een chocolade pasta met cocosolie , hazelnoten, cacao en stevia
  13. Gebruik het als jus op je aardappelen
  14. Laat 1 eetlepel cocosolie over jou net gekookte groente smelt
  15. Voeg het toe aan je notenpasta
  16. Doe 1 eetlepel cocosolie in je yoghurt

 

Maak het kokosvet eerst vloeibaar om het makkelijker te mengen met andere voedingsmiddelen. Je kunt kokosvet au bain marie laten smelten. Vierge kokosolie smelt bij een temperatuur boven de 24 a 25 graden.

Wat kan je allemaal doen met kokosolie

 

Ik hoop dat je dit artikel interessant en nuttig hebt gevonden. Ennuh vergeet niet het Het kokosolie wonder”te kopen voor nog meer informatie en inspiratie 😉

 

Gebruik jij het al? Zoja, welke gebruik jij en wat doe je ermee?

 

[share_box]