cacao

Rauwe cacao staat nummer 1 in superfoods. Deze voedingsmiddel is zeer rijk aan krachtige antioxidanten en essentiële mineralen. Een ‘alles in een’ voedingsmiddel voor iedereen die gezond, gelukkig, energiek en lang wilt leven. “Een dag zonder cacao is een dag niet geleefd”.

Waar komt cacao vandaan?

Cacaobomen kunnen alleen rond de evenaar groeien. Landen zoals Ecuador, Ivoorkust, en Kenia zijn grote producenten van cacao. Deze bomen kunnen tot 10 meter hoog groeien en worden meestal ouder dan 50 jaar. Cacaobomen worden vaak onder schaduwbomen geteeld omdat ze niet goed kunnen groeien in de volle zon.

Cacaobomen beginnen pas te bloeien als ze vier jaar oud zijn. Hierna blijven ze het hele jaar door bloeien in een heel langzaam tempo. Ze leveren maar 30 tot 40 vruchten per jaar. De cacaobonen zijn in het midden van de steenvrucht te vinden. Deze vrucht, cacaopod genoemd, bevat tussen de 40 a 50 cacaobonen. Cacaobonen wegen maar 1 gram gemiddeld. Cacaobomen leveren jaarlijks tussen 1 a 2 kilo cacaobonen.

Afkomst van de Cacao

Cacao komt oorspronkelijk uit Midden-America en het noorden van Zuid America. De Maya’s dronken ruim 4000 jaar geleden ‘xocoatl’ (bitter water). Later kwamen de Tolketen en Azteken met hun eigen cacaodrank.

De Azteken noemden hun cacaodrank ‘cacahuatl’, een bittere drank dat hun een groter bewustzijn gaf. Deze drank bestaat uit water en gemalen cacaobonen en werd vaak met kruiden zoals vanille, kaneel, piment en chilipepers op smaak gebracht. De Azteken hebben cacaobonen als geld gebruikt. Zelfs mexicanen hebben tot 1887 cacaobonen als betaalmiddel gebruikt. Cacaobonen hebben ze black gold (oro negro) genoemd, ook seeds of gold (pepe de oro).

Cacaosoorten

Er bestaan verschillende soorten cacao. De drie bekendste zijn criollo, forastero en trinitario. Dit laatste is een kruising van de eerste twee. Slechts 5% procent van de cacaoteelt bestaat uit criollo. Deze exclusieve cacaosoort heeft een intense smaak en een rijk aroma en komt uit Guatemala, Mexico, Nicaragua, Venezuela, Honduras, Colombia, Jamaica, Trinidad en Grenada. Forastero, zoals de naam zegt, het komt uit ‘buitenlandse’ landen, het groeit voornamelijk in Afrika en Azië. Deze cacaoboom is eenvoudig te kweken en het levert grotere oogsten op.

Zo’n 80% van alle cacao komt hier vandaan. Trinitario is een natuurlijke cruising van criollo en forastero. Deze is te vinden in Indonesië, Sri Lanka en Zuid-Amerika. Zo’n 15% van de wereldproductie komt uit deze soort vandaan.

De Afrikaanse landen Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Kameroen zijn de grootste producenten van cacao ter wereld. Cacao was een zeer duur product dat alleen door de rijken betaald kon worden. De cacaodrank werd snel zeer populair en erkend als afrodisiacum (lustopwekkend middel).

Deze kreeg de Latijnse naam ‘Theobroma cacao’ dat in het Grieks ‘godenvoedsel’ betekent. Rond 1900 is de prijs van cacao flink gedaald waardoor steeds meer mensen chocolade konden kopen.

De productie van cacao

Cacaobonen worden meestal in de fabriek geroosterd bij een temperatuur rond de 125 graden Celsiusgedurende 15 a 35 minuten. Hierdoor gaan veel gezonde bestanddelen verloren. Tijdens het verhitten verdwijnt er veel vocht van de cacaobonen waardoor ze 5 a 15 procent aan gewicht verliezen. De smaak en de aroma ervan worden ranzig bij een temperatuur boven de 150 graden Celsius.

Na het verhitten van de cacaobonen, laat men deze afkoelen en vervolgens worden ze geperst om er cacaoboter en cacaomassa van te maken. Door het malen van cacaomassa ontstaat er cacaopoeder. De cacaoboter wordt vervolgens gesmolten en gemengd met cacaopoeder en suiker om er chocolade van te maken. Cacao vanzelf heeft geen prettige smaak.

Het heeft een bittere smaak en als je deze combineert met suikers krijg je de heerlijke smaak van chocolade. Je kunt rauwe cacao nibs direct eten of toevoegen aan koude gerechten om je tekort aan mineralen te compenseren en veel antioxidanten binnen te krijgen (altijd goed!). Rauwe cacaopoeder kan je ook makkelijk toepassen aan veel gerechten.

Let er op dat als je melk toevoegt aan je cacao, dat je veel minder goede stoffen binnenkrijgt en veel minder antioxidanten. Maak bijvoorbeeld gebruik van amandelmelk, havermout melk en rijstmelk voor in de plaats. Pure chocolade is duurder dan melkchocolade omdat cacao duurder is dan melk. Bij het maken van melkchocolade wordt gecondenseerde melk gebruik.

Melk in chocolade zorgt ervoor dat we er nauwelijks antioxidanten binnenkrijgen. Als je chocolade koopt, haal dan pure chocolade en het liefst rauw, met het hoogste cacao percentage en zonder geraffineerde suikers.

Langs de haven van Amsterdam passeert jaarlijks een zesde van de totale cacaoproductie van de wereld en is al ruim 300 jaar de grootste doorvoerhaven van cacao. De cacaopoeder dat we vaak in supermarkten vinden is verhit waardoor je hier er minder aan hebt. Deze wordt ook vaak gealkaliseerd met kalium- of natriumbicarbonaat.

Deze alkalische zouten zorgen ervoor dat de ph waarde hoger wordt zodat het makkelijker oplosbaar wordt in water. Zorg ervoor dat je deze bijzonder voedingsmiddel in rauwe vorm in je dagelijks dieet toepast. Je kunt zowel rauwe cacaopoeder, cacao nibs en cacaobonen kopen.

Rauwe cacao is niet alleen het rijkste voedingsmiddel aan antioxidanten, deze is ook zeer rijk aan magnesium, ijzer, chroom, zink, mangaan en koper, mineralen waar mensen vaak een tekort aan hebben!

cacaonibs

Wanneer zou ik de inname van cacao niet adviseren?

Een allergie voor cacao is zeer zeldzaam. Toch zijn er mensen die hier niet tegen kunnen. Veel mensen geloven dat ze allergisch zijn voor cacao, maar meestal heeft het te maken met de verwerkte chocolade dat ze innemen. Mensen kunnen allergische verschijnselen namelijk krijgen van melkbestanddelen, noten, gehydrogeneerde plantaardige vetten en suikers.

Maar 1 op de 500 mensen die geloven allergisch te zijn voor cacao, zijn daadwerkelijk er allergisch voor. Deze mensen kunnen carob gebruiken in plaats van cacao. Deze wordt vaak als cacaovervanger gebruikt en is zeer rijk aan mineralen, vitaminen, antioxidanten en voornamelijk calcium.

Mensen die te actief en gestrest leven kunnen last hebben van uitgeputte bijnieren. De bijnieren zorgen voor de productie van hormonen. Deze hormonen zijn adrenaline en noradrenaline, cortisol, aldosteron, androgenen in mannen en oestrogenen in vrouwen. Uitgeputte bijnieren kunnen voor veel problemen zorgen.

Stimulanten kunnen nadelige gevolgen bij mensen die uitgeputte bijnieren hebben. Cacao werkt als een stimulant, waardoor je er niet veel van kunt nemen als je last hebt van uitgeputte bijnieren.

Antioxidanten in rauwe cacao

Rauw cacao is de voedingsmiddel die het rijkst is aan antioxidanten ter wereld. Onbewerkte cacao bevat veel meer antioxidanten dan chocolade. Veel antioxidanten gaan verloren door verhitting. Wat zit er in cacao wat het zo bijzonder maakt?

    • Flavonoïden Het is zeer rijk aan flavonoïden. Deze antioxidanten geven de kleur aan veel soorten groente, fruit en bloemen. Vroeger werden ze vitamine P genoemd. Deze stoffen zijn belangrijk voor de functies van vitamine C in het lichaam. Flavonoïden zijn antioxidanten vele malen krachtiger dan vitamine C en E.
    • Superoxide dismutase (SOD) In cacao vindt je superoxide dismutase (SOD) een van de krachtigste antioxidanten samen met glutathion. SOD ruimt zuurstofradicalen op waardoor de verouderingsproces word afgeremd. Naarmate we ouder worden dalen het SOD- en glutathiongehalte in ons lichaam, waardoor we makkelijker vatbaar worden voor ziektes.
    • Catalase Catalase is ook een enzym. Het lichaam maakt waterstofperoxide aan, een belangrijke stof dat meer bekend is als bleekmiddel. Zonder catalase zou de waterstofperoxidegehalte in ons lichaam te hoog zijn, en zelfs dodelijk.
    • L-Tryptofaan L-Tryptofaan is een onmisbare aminozuur die we alleen uit de voeding kunnen halen. Het is essentieel dat we voldoende binnenkrijgen, maar helaas komt het niet vaak voor in onze voeding. Het zorgt voor de aanmaak van serotonine in onze hersenen en maak ons blijer en gelukkiger. Helaas is deze aminozuur niet hittebestendig, waardoor deze haast niet  voorkomt in cacao producten. Daarom is het van belang on rauw cacao te eten. Cacao bevat ook kleine hoeveelheden serotonine en dopamine. Dit laatste is belangrijk voor je leervermogen, zin in seks en beslissingen nemen. Het is ook bekend dat een tekort aan dopamine kan leiden tot depressie. Cacao bevordert de bloedtoevoer naar de hersenen waardoor je beter kunt concentreren.
    • Fenylethylamine (PEA) Fenylethylamine (PEA) is een stof die het lichaam maakt uit deze twee aminozuren: fenylalanine en tyrosine. Deze stof werkt tegen depressiviteit en verbetert je focus en alertheid. PEA is niet hittebestendig waardoor je het alleen in rauwe cacao kan vinden. Mensen die voortdurend blij zijn hebben hoge concentraties van PEA.
    • Anandamide Anandamide is een neurotransmitter dat het lichaam maakt door beweging. Ananda betekent bliss (extase) in het Sanskriet. Het geeft een gevoel van ‘happiness’ dat sporters vaak ervaren, net als veel mensen beschrijven “to be in the zone”. Het verhoogt je sensitiviteit en genot, en zorgt voor een goede stemming, motivatie en een goed geheugen. Deze stof, ook natuurlijke amfetamine genoemd, vind je ook in rauwe cacao. Cacao is, tot zover bekend, de enige voedingsmiddel waar Anandamide voorkomt.

 

Andere essentiële voedingsstoffen

Cacao is waarschijnlijk het meest complexe voedingsmiddel die er bestaat. Het bevat meer dan 1200 verschillende stoffen. We gaan het nu hebben over de invloed van enkele van deze stoffen in je lichaam.

  • Theobromine Theobromine is een stof dat energieopwekkende eigenschappen heeft. Deze stof stimuleert op een lichte wijze, het centrale zenuwstelsel, het hart, de nieren en helpt de ademhalingsspieren ontspannen. Het verhoogt het niveau van serotonine en endorfine in het lichaam, waardoor je ontspannen en gelukkiger voelt. Deze werkt tegen de bacterie Streptococcus, die vaak voor gaatjes in het gebit zorgt. Theobromine is super gezond voor mensen maar het is giftig voor dieren zoals honden, katten en paarden omdat hun lichaam deze stof niet kan afbreken, ze kunnen er zelfs dood aan gaan. Geef ze nooit cacao of chocolade!
  • Stikstofmonoxide Stikstofmonoxide (nitric oxide, NO) is een neurotransmitter in het centrale zenuwstelsel. Deze verbetert de doorbloeding van de extremiteiten. Het bevat ook de aminozuur arginine, deze verhoogt de productie van NO, en heeft lustopwekkende eigenschappen.
  • Magnesium Geen andere voedingsmiddel bevat meer magnesium dan cacao. Zo’n 550 mg magnesium per 100gr. Veel mensen hebben een tekort aan magnesium. Magnesium is essentieel voor meer dan 300 biochemische reacties in het lichaam. Deze is belangrijk voor de ontspanning van de spieren en super belangrijk voor goede sportprestaties. Magnesium zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel en is zeer belangrijk voor gezonde botten en tanden.
  • Ijzer Het is rijk aan ijzer, een essentiële zuurstof voerende mineraal onderdeel van de rode bloedcel. De cellen hebben zuurstof nodig. Een tekort aan zuurstof (anemie) veroorzaakt vermoeidheid en een slechte uithoudingsvermogen.
  • Zink Het bevat zink. Een tekort hiervan leidt tot een slechte immuunsysteem. Zink is essentieel voor de insulinestofwisseling. De grootste concentratie zink bij een man is in de prostaat te vinden waardoor een frequente ejaculatie zinktekort kan veroorzaken. Zink helpt bij de aanmaak van testosteron en kan de libido verhogen.
  • Koper Koper is een element dat je lichaam in zeer kleine hoeveelheden nodig heeft, namelijk microgrammen (mcg). Het is nodig voor de aanmaak van elastine en collageen, deze zorgen voor de elasticiteit en stevigheid van de huid, en dus om mooi en jong eruit te zien.
  • Mangaan Mangaan is een mineraal dat nodig is voor het maken van botweefsel, beschermt de cellen tegen oxidatieve stress, helpt bij de energievoorziening in het lichaam en ondersteunt het ijzer bij de aanmaak van hemoglobine. Hemoglobine is een eiwit dat in rode cellen zich bevindt. De rode kleur van ons bloed is te danken aan de combinatie van hemoglobine en zuurstof (oxyhemoglobine). Hemoglobine zorgt voor het transport van zuurstof en koolstofdioxide door het bloed.
  • Chroom Het is ook zeer rijk aan chroom, ook chromium genoemd, een essentiële element voor de stofwisseling van suiker. Chroom houdt de bloedsuikerspiegel in balans. Veel mensen hebben er een tekort aan chroom vanwege de hoge inname van simpele suikers zoals fructose en sacharose. Hoe meer suikers we gebruiken, des te minder hoeveelheid chroom er is in ons lichaam. Door meer chroom binnen te krijgen krijg je minder trek in zoet en word je energieker.

Lang en gezond leven dankzij cacao?

Vrouwen leven gemiddeld langer dan mannen. Waarschijnlijk heeft dit ook mede te danken aan dat vrouwen zeer gek zijn op chocolade. De voor zover we weten oudste vrouw ter wereld heeft 122 jaar geleefd, Jeanne-Louise Calment (1875-1997) uit Frankrijk. We weten over haar dat ze 1 kilo bewerkte chocola per week at. Wat als ze rauwe cacao had gegeten? Zeer waarschijnlijk had ze zelfs langer en gezonder geleefd!   Tenslotte… Cacao is een van de gezondste voedingsmiddelen op aarde. Denk aan alle gunstige effecten dat cacao heeft op ons lichaam. Zeker een aanrader voor wie gezond, mooi, energiek, lang en gelukkig wilt leven.

 

Wat ga jij doen? Ga je rauw cacao aan je dagelijkse dieet toevoegen?

Laat je reacties hier achter. We zijn benieuwd naar wat je te melden hebt!

 

Vond je dit artikel leuk en informatief? Deel dit artikel met anderen!

 

Print Friendly, PDF & Email
2x in de week de beste tips in je mailbox ontvangen voor een gezond leven? Schrijf je nu direct in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder leven?
//]]>